torsdag 10 november 2011

Lördagsgott...

Hej på er!!


Snart är det helg igen och jag passar på att tipsa om ngt gott som vi åt i lördags!


Smördegsinbakad fläskfilé med kantareller, kantarellsås och potatispuré smaksatt med basilika!


Jag helstekte fläskfilén, kryddade med pepparmix och salt.

Förstekte i panna och sen en sväng i ugnen. 175 grader.

Även kantarellerna hamnade i stekplåten, hälften hade jag i smördegspaketet och resten gjorde jag sås av. På grädde som bas, lite köttbuljong och salt och peppar.

Smördegsplattorna köpte jag färdiga, kavlade ut lite då de är rätt tjocka, kantareller i botten och skivad helstekt fläskfilé ovanpå.

Sen ett täcke av smördeg, pensla med uppvispat ägg för glans. man fäster även de två plattorna med ägg så de håller ihop.


Potatispurén gör jag som potatismos, fast med mycket smör och grädde.

Vid sidan av mixar jag färsk basilika med mjölk och lite olja så det blir en slät smet..blanda sen denna smet med moset och vispa runt ordentligt!

Galet gott..




Detta var väldigt "mastigt" och vi blev jättemätta..men supergott!!


Man kan ju även smördegsinbaka oxfilé eller kyckling..


Lycka till om ni provar ngn variant på detta..


Kram Lena

2 kommentarer:

Cathrin sa...

Ser ju värsta gott ut jue:-)

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Det har jag gjort några ggr, men inte med kantareller, låter jättesmarrigt:)Det ska jag testa, Tack för tipset.
Hoppas ni får en underbar helg.

Må så gott, och var rädda om er.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...