måndag 6 januari 2014

Chokladfondant...

...har jag aldrig gjort!
Och då jag på nyårsdagen hade mina jobbtjejer på middag kom önskemålet om choklad till dessert, dags att ta chansen!
Nu blev den dock inte som jag tänkt mig eller trott..
Några minuter för länge i ugnen misstänker jag.
Det var hur som helst jättegott och skam den som ger sig..detta ska jag lyckas med en annan gång!!



Jag använde mig av följande recept:

150 g mörk choklad
150 g smör
3 msk socker
3 äggulor +3 hela ägg
3 msk vetemjöl

Smörj cocotteformar ca 1,5 dl eller muffinsformar modell större, alt muffinsplåt.
i botten läggs även smorda bakplåtspappersrundlar. 
Smält chokladen i vattenbad eller i micro, låt svalna lite.
Vispa smör och socker fluffigt.
Vispa ner äggulorna en i taget, sedan resten av äggen.
Rör ner mjölet och chokladen.
Vill man kan man förbereda detta dagen innan.
Låt smeten bli rumstempererad om du haft den kyld!
Fördela smeten i formarna.
Precis innan servering grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen ca 10 min (enligt recept), här skulle jag vilja minska till kanske 8..
Kanten ska vara gräddad och mitten lös.

Receptet kommer från Allt om mat!

Till detta serverade jag en liten fruktsallad på mango och jordgubbar som jag marinerat med lime, limesaft och honung.
Lite färska blåbär och en klick grädde fick även pryda denna dessert.



Har du några bra tips om denna dessert får ni gärna tipsa!! :-)

Det var allt för idag!!
Lycka till i köket!

//Lena

1 kommentar:

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Lena!
Chokladfondante! Det har jag aldrig gjort jag heller;))
Så jag kan inte ge dig några tips;))
Jag tror det smakade jätte gott, trots att den inte blev som du hade tänkt dig;))
Frukterna lät så gott till också:))Du är såååå duktig:))

Ska skriva av receptet, och "kanske" göra den nån gång;)

Må så gott:)
Kramizar Marie

Må så gott:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...