söndag 17 januari 2016

Creme Brulée med choklad!!


Hej!!
Lördagskväll och något gott efter maten var vi ju tvungna att fixa!!
Vi hade pratat om Creme Brulée så det fick det bli! 
Maken gjorde en traditionell med vaniljstång och jag gav mig på Lchf-vaianten med mörk choklad. 
Det blev jättebra!! Efter lite fifflande med receptet blev det så här..

Recept; 4 små portioner
2 dl grädde
1 dl mjölk
0,5 vaniljstång
2 äggulor
50 g mörk choklad 70%


Koka upp grädde, mjölk och vaniljstång.
Ta ur vaniljstången och tillsätt i chokladen i bitar, rör tills chokladen smält. 
Tillsätt äggulorna som ska vara uppvispade. 
Häll upp i små portionsformar.
Grädda i vattenbad, 150 grader i 40 min.


 Saken med Creme Brulée är ju det knäckiga täcket, så innan servering hälls socker över "puddingen", 
i mitt fall använde jag sötströ, bränn av med brännare.
Servera med fördel en klick grädde samt något bär, det piggar upp då bruléen är rätt "bastant"..

Smarrigt!!

Lycka till i köket!
Kram Lena

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...