tisdag 21 april 2020

Elisias köttbullar..

Gokväll!!

Som utlovat kommer äntligen receptet på Elisias otroligt goda köttbullar!
Oftast serverar vi dem med pasta och hemmagjord tomatsås..
När tiden finns gör vi gärna egen pasta, det tar ju sin tid men är så värt det.. 




 Recept (köttbullarna): 
1 kg köttfärs
1 gul lök
2 ägg 
3 msk oxfond
2 vitlöksklyftor
Oregano,salt,peppar efter eget tycke och smak

Recept (tomatsås): 
2 burkar krossade tomater
3 vitlöksklyftor
Oregano,salt,peppar
Ev lite vatten
Ev mozzarella
Färsk persilja (valfritt)

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. 

Jag började med köttbullarna, det jag då gjorde var att blanda alla ingredienser och rulla till köttbullar, där man själv får välja storlek på dom såklart,vi tycker om när dom är lite större.
 Sen stekte jag dom i smör och olja tills dom fått en fin stekyta, men dom behöver inte vara helt klara. När jag hade stekt alla så åkte dom in i ugnen medans jag gjorde tomatsåsen. 

Den gjorde jag i samma stekpanna som jag hade stekt köttbullarna i. 
Då hällde jag bara i alla ingredienser till tomatsåsen och kokade ihop i ca 10 minuter innan jag la i köttbullarna och lät det koka i ca 10 minuter till, vilket gör att köttbullarna får lite mer smak. 
Sen om man vill så kan man lägga mozzarella i tomatsåsen, över köttbullarna och även färsk hackad persilja. 
 Servera med nykokt spaghetti (eller egengjord pasta), zucchini pasta eller varför inte vår egna lchf pasta?:)





En riktig favoriträtt här hemma och den är hyfsat snabb att göra om man bortser från egengjord pasta.

Lycka till i köket!

<3 Lena Elisia och Tess

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...