lördag 28 mars 2020

Födelsedagsmiddag med Oxfilé!

Födelsedagsmiddag!

För en vecka sedan fyllde jag år! 
Då får man önska middag enligt traditionen och önskemålet blev Oxfilé.. det är ju så gott!! 
Klassiskt med rödvinssås och råstekt potatis och kålrot för LCHF.aren..
Supergod middag blev resultatet!
Nedan berättar Elisia hur vi gjorde..


Receptet på Rödvinssåsen är Leif Mannerströms.. och det hittar ni HÄR!


Vi gjorde såhär: 

Jag började med att göra den råstekta potatisen som vi skulle ha till oxfilén. 
Den gjorde jag genom att jag först skivade potatisen i tunna skivor med hjälp av en osthyvel, men det går även bra att göra med ett rivjärn. Bara potatisen blir hyftsat tunn. 
Därefter la jag i potatisen i en varm stekpanna tillsammans med smör, olja och två pressade vitlöksklyftor. 
Jag stekte först på högsta värmen men man får sänka värmen lite under tiden man steker så att den blir väl genomstekt och inte bara får en yta. 

Efter att den hade fått steka ett tag så började jag med oxfilén. 
Pappa hade tidigare skurit oxfilén i lagom portionsbitar. 
Så jag tog bara fram en stekpanna, och jag valde då en grillpanna för att vi tycker att det blir en väldigt fin yta med hjälp av grillpannan, köttet ser lite grillat ut vilket såklart ser ännu godare ut också:) Man äter med ögat ;-)
Jag stekte köttet i lite smör på hyfsat hög värme. Kryddade med salt och peppar under tiden. Beroende på hur man vill ha den så tar det olika lång tid att steka oxfilén men vi gillar att ha den medium stekt så vi stekte den i ca 10 minuter men som sagt så får man utgå från hur hårt stekt man vill ha den och därefter hur lång tid man då ska steka.  
När köttet var klart så serverade vi den med råstekt potatis och rödvinssky.






Födelsedagsbarnet blev mycket nöjd!!

  Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...