torsdag 19 mars 2020

Köttbullar Rydberg!

Halloj!!

Länge har maken här hemma pratat om Biff Rydberg, vi har inte kommit så långt som att laga det än.. 
När detta recept dök upp på Tasteline blev det snabbt beslutat att bli kvällens mat.. supergott och en vardagsvariant på den lite lyxigare varianten. 

Som vanligt gjorde vi om receptet till vårt eget.. (-ströbröd och mjölk och vi använde blandfärs)


Recept (4-6 portioner)

Köttbullar:
500 gram köttfärs av valfri sort (Vi använde blandfärs)
1 tsk dijonsenap
1 tsk grovkornig senap
1 ägg
1-2 msk oxfond
Hackad persilja
Salt och peppar

Potatistärningar
Valfri mängd potatis
Lite olja
Salt och peppar

Tillbehör:

Senapssås:
Creme fraiche
Salt och peppar
0,5 tsk grovkorning senap
0,5 tsk dijonsenap
0,5 tsk vitvinsvinäger

Stekt gul lök
2 gula lökar 
Smör

Jag gjorde så här:

Jag började med potatisen och då tärnade jag bara upp potatis och även kålrot för mamma som kör LCHF.
 Därefter la jag dom på en ugnsplåt, sprinklade över lite olivolja, salt och peppar och körde in i ugnen i ca 30 minuter på 175 grader.
 Därefter började jag med köttbullarna och då blandade jag alla ingredienser till köttbullarna och rullade till bollar och stekte därefter dom. 
Dock stekte jag inte klart dom helt utan lät dom stå i ugnen i 10-15 minuter där dom fick bli väl tillagade. 
Så alltså stekte jag bara dom så att dom fick en liten fin yta. 
Sen gjorde jag såsen och då blandade jag bara alla ingredienser till den och lät den stå i kylen till middagen serverades. 
Avslutningsvis så stekte jag lök i ganska mycket smör tills det hade fått en fin färg och mjukat till sig. 
Servera allt tillsammans. 

Smaklig måltid!

//Elisia och Lena

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...