lördag 21 mars 2020

Lchf-frulle, grönt och nyttigt!!

Härlig lördagmorgon och dessutom födelsedag för mig!!! :)

Hur underbart att fylla år när det är helgdag så man får spendera dagen med sin underbara familj!!

Jag fick smarrigaste frullen, grön smoothie, förknäcke med ost, och äggröra.. namnam..
Har börjat läsa på om superfood, råvaror maximerade med nyttigheter.. och efter det kom vi på detta smoothie recept..


Grön Smoothie

Vissa ingredienser är svårt att sätta mått på..man får höfta efter plats i behållaren..

1/2 avocado
bladspenat
1/2 pressad lime
1/2 mango
1/2 tsk spirulina
7,5 ml mct olja (använder jag i träningssyfte)
1 msk hampafrön
grekisk/turkisk yoghurt
mandelmjölk
grädde (kan bytas mot kokosmjölk/grädde)

Mixa, jag blandar dessutom i 1 msk chiafrön innan jag dricker den..
Idag hamnade lite kakaonibs på också.. inget man dricker utan dessa fick tuggas på slutet..

Avocado, spenat, mango, spirulina, hampafrön, kakaonibs och chia.. alla dessa kan kallas superfood, alltså sprängfyllda med näringsämnen..



Mina fröknäcken är en favvo här hemma, bakat dem i flera år sedan jag började med lchf, godast med smör och ost..
Kommer inte ihåg var jag hittade receptet för många år sedan..men här kommer det!

Receptet:

3 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
60 g riven ost
1 msk fiberhusk
1 dl vatten
2 ägg
1/2- 1 tsk salt

(kan även ha i pumpakärnor, chiafrön, linfrön osv efter tycke och smak)

Blanda allt och bred ut på bakplåtspapper i långpanna.
Grädda i 170 grader i 20 min.
Ta ut och skär i önskad form.
Sänk värmen till 140 grader och kör i 40 min. Ta ut och låt stå tills de är riktigt torra.




Detta är en drömfrulle för mig!!

Tack för titten!
Kram Lena

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...