lördag 16 juni 2012

Studenttårta!!

Hej på er!!

Här kommer tårtatn jag gjorde till veckans student, Maja..
Jag hade uppgiften att göra tårta till 55-60 personer och då är långpannevarianten oslagbar.
Den första tårtan vi tänkt göra visade sig ta 5 h i ugn så den blev det inte..haha..
Istället hittade jag äntligen ett recept jag letat efter..har blivit bjuden på den flera ggr på olika kalas men aldrig hittat eller för all del frågat efter receptet.
Men nu fann jag det och givetvis blev det den tårtan till Maja.

Botten är  tvådelad med sockerkaks och marängbotten, man gräddar båda delarna samtidigt  ovanpå varann..

Receptet borde jag kunna då jag gjorde 5 st..nu ska vi se..

Botten:
5 äggulor
75 g margarin/smör
2 dl socker
1,5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk mjölk

Marängbotten:
5 äggvitor
1,5 dl socker
flagad mandel

Till den första smeten vispar du margarin och socker pösigt.
Tillsättt en äggula i taget och vispa ordentligt.
Tillsätt sedan mjölken och de torra ingredienserna som du blandat ihop innan.
Bred  ut smeten på ett smörat bakplåtspapper som du lägger i en långpanna.

Gör nu marängsmeten, vispa äggvitorna hårda och tillsätt sedan sockret och fortsätt vispa.
Marängsmeten lägger du sedan över den ogräddade ssockerkakssmeten och gräddar sedan det hela i ugn grader ca 175-200. i ca 20 min.
Strö över lite flagad mandel innan gräddning.

Låt svalna.
Bred sedan grädde eller annat alternativ (jag använde mango/passionsmousse smaksatt med citron) emellan två likadana bottnar.
Garnera med grädde över och i mitt fall jordgubbar!
Här kan man ju använda precis vad man vill..

Detta blir så himla gott och blandningen sockerkaka/maräng blir perfekt!



Prova denna tårta som är vansinnigt god och lätt att göra!!
Görs med fördel dagen innan då den hinner "sätta" sig..

Tårtan har många namn har jag sett men det recept jag gick efter hade namnet "Pinocciotårta"..andra namn är Britta-tårta, Herrgårdstårta ...

Nu är det dags att planera midsommarmaten.. :-)

Ha en fortsatt bra helg!

Kram Lena

5 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

En riktig klassiker! Och midsommarmaten ja, den måste man börja planera för... Blir enkelt för vår del men ändå, några måsten har man ju alltid! //kram maria

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Lena!
Den tårtan såg väldigt mumsig ut:)
Har skrivit ner receptet, måste försöka testa den snart:)

Snart Midsommar, jisses vad fort det går. Här blir det nog den vanliga maten, sill med tillbehör:)

Ha nu en fin vecka

Kramizar Marie

Galenskap och lite allvar sa...

Ser så supergod ut, den får vi prova nu i sommar. Men jag ska nog döpa om den......till....Lenatårtan!

Ha det bra och sköt om dig fina du!
Kramelikram Veronica

Anonym sa...

MMMM ser underbart ut:)
Jag gillar din blogg:) har du twitter eller fb att följa dig med ????

Vill du ha inrednings inspiration..kolla in min blogg:)
ha en kanovecka

LOVE Maria på inredningsvis.se

Martin sa...

Tårtan ser verkligen god ut !
när du lägger något mellan bottnarna. Delar du den på mitten då? det framgick inte så klart.

Har jag inte helt fel för mig så är pinoccio( stavning? ) -tårtan bara med maräng mellan:)

Kolla gärna in min blogg : www.martinbakar.blogg.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...