fredag 22 april 2011

Fläskytterfilé med örtpuré och grönsaksfräs!

Hej på er!!

Igår kväll var jag jättesugen på att laga mat men visste inte vad, jag gick i affären och fick syn på filén..och sen funderade jag ut receptet medan jag handlade.


Nu skulle jag visat en annan rätt eg som vi gjorde förra helgen men den tar vi en annan dag!!


Så här blev det!



Jag skar ren filéen från senor och fett.

Marinerade den sen i färsk hackad basilika, timjan, salt och apelsinpeppar från Ölands örtagård.



Puréen gjorde jag så här; koka potatis (mjölig sort).
Blanda en "näve"färska örter, (jag hade ovan nämnda även i puréen) i mixer tillsammans med olivolja, lite grädde och 2 klyftor vitlök till en smet. När potatisen kokat färdigt tillsatte jag den med örtmixen och körde allt till en slät puré. Smaka av med salt och ev mer grädde.


Sen stekte jag filéen runt om hela så den fick en yta, kör färdigt i ugn tills den är genomstekt.

Till grönsaksfräset hade jag sockerärtor, morotsgirlanger och strimlad purjolök, fräs tillsammans med olivolja och tillsätt lite vitlök. Smaka av med en aning flingsalt och citronpeppar.

Vi hade även chilibearnaise till, köpt. Men jättegod. Erik Lallerstedts.



Myshörnan i köket vid spisen, älskar att ha färska örter i köket...



Prova gärna denna rätt, det var verkligen en tiopoängare!!


Lycka till!!


Kram Lena








3 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Attans! vad gott det lät. Det blir att testa det mycket snart. Och Tack för att du delar med dig av dina goa recept, och alla fina bilder du visar:)

Ha nu en fin fortsatt Helg.
Kramizar
marie.haven@hotmail.comsatione

Jenny- Matlust sa...

Det här ser ju super gott ut!

Christina sa...

Hej!

Imorgon ska vi ha ett par här där den ena är väldigt matkunnig och den andra lite kräsen kanske. Tänkte bjuda på din smarriga rätt som jag hoppas ska falla väl ut :-).

Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...