söndag 2 januari 2011

Nyårsmat 2010/2011!!

Hej på er!!
God fortsättning önskar jag er alla!!
Då var det ett nytt år och vi firade det nya året med massor av god mat! Vi hade kalas hela dagen, först ut var hela tjocka släkten med traditionell gröt och skinklunch, jag hade dock gjort några inte så traditionella saker..man måste ju testa lite nytt! Bla dessa saffranscones som jag länge velat prova. Receptet är Leilas.
Saffranscones
ugn 250 grader
2 dl mjölk
1 g saffran
1 ägg
7,5 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 ½ tsk bakpulver
½ dl råsocker
125 g kallt smör
Värm upp mjölken med saffranen. Tilllsätt sockret så det får smälta i den varma mjölken. Blanda de smöret och de torra ingredienserna i en matberedare och tillsätt saffranmjölken. Kör ett par minuter. Ta upp degen och gör 4 st "kakor"..skär ett kryss och nagga med gaffel. Grädda i ugnen 10 min.
Jag serverade smör, ost, mammas tomatmarmelad och lemoncurd till..
Supergott!!
Jag rekommenderar verkligen dessa!

Ännu ett nytt recept provade jag och det var dessa ost och pepparkaksbollar. Man river cheddarost fint, ädelost lite grövre och blandar med philadelphiaost och en aning creme fraiche. Mosa pepparkakor i en mortel och rulla ostsmeten till bollar. Rulla dem sedan i pepparkakssmulorna.
Till kaffet hade jag gjort pepparkaks och lingoncheesecake. Receptet på cheesecake har jag redan visat här i bloggen, (finns i etikettmenyn här till höger) jag bytte bara ut digestivekexen mot pepparkakor och istället för hallon hade jag lingon i ostsmeten.


Till välkomstdrinken på kvällen hade jag gjort dessa salami/parmesan snurror. Hade dem även förra året och de blev väldigt poppis. Man tar smördegsplattor och penslar med uppvispat ägg, strör på riven parmesanost, lägger på tunna skivor salami och några kvistar färsk timjan. Rulla ihop degen och skär i ca 1-1½ cm tjocka bitar. Lägg på plåt och pensla med uppvispat ägg. Grädda i ugn, 200 grader tills de fått lite färg..det tog väl ca 10 min. När de är klara kan man strö lite havssalt över.



Kvällens dukning!




Till förrätt blev det Toast Skagen, vi har den nästan varje år och den är kanongod!




Jag använder räkor, finhackad röd lök, hackad dill, citronsaft, creme fraiche och majonäs. Jag har tyvärr inga mått eftersom jag alltid höftar i denna rätt. Smaksätt med salt och citronpeppar.




Till varmrätt blev det oxfilé tournedos med västerbottenost, rödvinssky, klyftpotatis, honungsslungade cocktailtomater och sparris.
Inga konstigheter här..jag förstekte oxfilén i stekpanna och la dem i en form med västerbottenost ovanpå. I ugn 200 grader i ca 10 min eller tills osten smält ner. Bakpotatisen skar jag i klyftor och kryddade med havssalt och pepparmix. Såsen/skyn gjorde jag direkt efter jag stekt oxfilén, på med vatten, rött vin, köttbuljong och pepparmix,salt..smaka av.
Tomaterna skar jag på mitten, fräste snabbt i olja med honung, och balsamvinäger.














Till dessert åt vi Glace au four. Den har jag ju också visat här, finns på dessertlänken.
Vi hade en supermysig nyårsafton och maten blev jättelyckad.
Trots att det är jättekul att laga mat känner jag mig lite mätt på det efter denna helg..så ikväll blir det pizza!! =)
Vi hörs snart igen!
Kram Lena






4 kommentarer:

Ellis sa...

Åhh vad hungrig jag blev nu, måste testa saffransscones och dina snurror, fast inte ikväll! =)
Kram Elenor

Susanne sa...

Vilka underbara rätter.. det vattnas i munnen på mig!
Kramizar

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Himmel så mycket mat du gjort,och det var ju bara för en dag,wow!
Du är verkligen duktig,en riktig hejare i köket.
Det blir att testa det här goda:))
Nu får du ta det lugnt och ha det skönt.
Önskar dig en BRA dag!

Kramizar
marie.haven@hotmail.com

skapa och inreda sa...

Vad duktig du är!
Det vattnas i munnen, ser så gott ut :)
Kram Annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...