torsdag 20 januari 2011

Hallonmousse i flarnskål!

Gokväll!!
Här har ni då grand finale i min lördagsmiddag från förra veckan.
Hallon i alla dess former älskar jag..och det här var inget undantag! Jösses va gott det blev!
Recept:
5 dl hallon
1, 25 gelantinblad
0,75 dl strösocker
1 tsk vanllijsocker
2 ½ dl vispgrädde.
Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten.
Koka hallon och socker till en sås. Sila såsen så att du får bort kärnorna.
Rör ner gelantinet i den varma såsen. Låt svalna och rör sen ner allt i vispad grädde smaksatt med vaniljsockret. Låt stå i kylskåp i minst 2 timmar.
Jag brukar ha lite extra gelantin då jag aldrig lyckas få ut allt ur grytan..så jag tog två blad och den blev ändå inte helt stel..men den funkade konsistensmässigt!
När moussen stod i kylen för att stelna gjorde jag flarnskålar. Har gjort dessa flera ggr tidigare och vill man kan man även rulla dem till ja..rullar och ha som dekoration och tillbehör till t ex glass eller mousse om man serverar direkt på tallrik. De är väldigt lätta men kräver en viss kvickhet!!


Färdig flarnskål!



Recept:
Ugn 230 grader

4 äggvitor
2 ½ dl vetemjöl
2 ½ dl florsocker
75 g smör/margarin
2 msk grädde

Smält smöret. Vispa vitorna så de precis blandas. Blanda mjöl och florsocker och sikta ner i äggvitorna. Tillsätt smör och grädde och rör runt tills det blir en jämn smet.

Bred ut smeten på bakplåtspapper i cirklar ca 10-12 cm i diameter , väldigt tunt ska det vara.
Grädda tills de blir bruna i kanten. Och det går ganska fort. Det är nu man får va snabb..för så fort de kommer ut ur ugnen stelnar de fort. Så man kan inte göra mer än max 2 tycker jag för att hinna få upp dem och vända över ett lämpligt glas. Jag använde våra glöggmuggar med ganska liten botten. Forma sen dem runt glaset. och låt stelna och kallna.

Visst blev de fina?






Och så här blev desserten!!
Jag rev mörk 70% choklad över och alltihop blev TOKIGT GOTT!!
Rekommenderas verkligen!!

Lycka till!!

Kram Lena




3 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Det var ingen dålig grand finale rätt du gjort. Jag ska försöka göra den, tycker att det är lite svårare att göra så fina efterätter. Men testa måste jag ju göra:)Och förresten såg den himla god ut:))
Nu är det dags att krama kudden.
Gubben min är ledig imorgon:)

Krya på dig nu, och hoppas du får sova gott:)
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Frostrosor sa...

Ser väldigt gott ut! Dessutom ser det extra lyxigt ut när du har gjort skålen till moussen!

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Nu så har vi ätit din grönsakskyckling, Såååååå himla gott. Jag hadde färsk timjan i och kryddade lite extra med chili explosion. Det blir att göra den igen:)
Nu väntar jag på att Let´s dance ska börja, jag gillar att sitta och scrappa samtidigt:)

Hoppas att du mår bättre.

Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...