måndag 25 oktober 2010

Risotto med köttfärs och curry!!

Ibland måste man laga vardagsmat också, mitt i allt det festliga man helst vill göra!!
Detta är en enkel och jättegod risotto som du snabbt slänger ihop och som går att variera efter eget tycke!!
Recept:
1 gul lök
1 msk margarin
1 msk curry
500 g köttfärs
2 dl långkornigt ris
5 dl grönsaksbuljong av tärning
1 pkt frysta ärtor
1 brk majskorn
1 kr peppar
½ tsk salt
½ dl hackad paprika
hackad persilja
Fräs hackad lök och tillsätt köttfärs och curry. Låt allt fräsa tillsammans en stund. Häll i riset och tillsätt buljongen. Koka under lock på svag värma ca 15 min. Tillsätt ärtor och majs. Låt koka i 5 min till. Innan servering tillsätt hackad paprika och hackad persilja!
Gott till är vanlig cremefraiche! Missade vi dock att köpa!
Till detta serverade jag en smarrig sallad, till mig själv då övriga familjen är svårflörtade på sallad! Den innehöll romansallad, avocado, röd lök, tomater (se bilden nedan), riven parmesan och fetaost och pinjekärnor!!
Dessa godingar hittade jag på ICA, visst var de coola? Priset också..110 kr/kg..köpte bara 3 st då jag var nyfiken på att prova. De heter Zebrino av förklarliga skäl!! Jättegoda!! Kärnor är sparade och kanske växer just såna här på vår balkong nästa år!!





Det var allt för idag!! Om du provar ngt av mina recept får du jättegärna skriva och berätta hur det gick och vad du tyckte!!
Kram Lena



1 kommentar:

Johanna / Scrapkuben sa...

Supergott verkar det! Måste testas omgående! Jag som älskar både Risotto och köttfärs...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...