lördag 23 oktober 2010

Cookiebrownies!!

En riktigt smarrig kaka blev det här!
Det är ett nytt recept för mig, tyckte det lät så gott och kunde inte låta bli..ganska pilligt men det var det värt!
Det är alltså en blandning av två kak"smetar"..brownies och cookies...kan ju inte bli annat än bra!!

Recept:

Browniesmet
150 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 krm salt

Cookiesmet
50 g smör
1,5 dl farinsocker
1 ägg
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 g mörk choklad
0,5 dl valfria nötter

Klä en ugnsform ca 20*30 cm ned bakplåtspapper.
Smält smöret till browniesmeten i en gryta, bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med smöret. Låt svalna lite. Vispa upp äggen försiktigt med sockret och rör ner i chokladsmeten. Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten och rör till en jämn massa.
Fortsätt med cookiesmeten, smält smöret och rör ner sockret. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en tjock smet. Bred ut browniesmeten i formen och klicka ut cookiesmeten ganska tätt.
Grädda kakan i ugnenn på 200 grader i ca 16 min. Låt svalna helt. Låt gärna kakan stå i kylskåp ett tag då den blir väldigt kladdig.

Prova gärna!!!

Receptet har jag hittat i Amelia Höst 2010


1 kommentar:

Maria sa...

Det ser verkligen smarrigt ut! Jag sa till min man tidigare idag att jag kanske ska göra en kladdkaka imorgon. Då kan jag ju testa ditt recept!
Ha det gott - på många sätt.
Kram, Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...