söndag 7 augusti 2011

Mer kantareller...

Idag åkte pappsen och jag ut i storskogen..dit åker man inte själv..risken är att man går vilse. Men pappa som jagar är van och dessutom utrustad med kompass..


Vi ( jag och familjen) har ju inte haft ngn vidare tur med svampletandet ngn gång så att följa med pappa ut i skogen har varit ett mål..idag när han ringde tvekade jag inte att följa med..helt själv, rätt skönt faktiskt.

Det började så där..vi gick rätt långt..i snårig skog och pappa hade bra fart..det gällde att hänga med. Vi hittade ingenting..jo en..


Sen skulle vi byta ställe och jag såg så mycket lingon och tänkte fota dem, då stod där två styck kantisar..Sen gick jag en bit på vägen och se vad jag fann..min dröm!! (att hitta ett flertal på samma ställe.) Stora var de och många och på ett ställe fylldes hinken en bra bit..jag var nöjd redaan där..
det gäller att ha ögonen på skaft, de gömmer sig, här ser de inte mycket ut för världen men grävde man fram dem så var de stora.. mitt hjärta bultade när jag såg min skatt..:-)





Jag fick verkligen se olika sätt en kantarell kan växa på, dels då mossan på bilden innan och sen som bilden nedanför, i tät barrskog, ganska mörkt..gärna en och en..






Jag kom hem med en hink på ca 3 l tror jag..ska mäta den imorgon..
och väl hemma möttes jag av nöjda familjemedlemmar..iaf maken..som genast satte sig att rensa..







en av de största...visst är den vacker?







Ngt jag upptäckte var att det kryllar av dessa röda godingar..ett återbesök i skogen snart alltså..





Just nu är jag galet mätt efter en galet god middag..VAD får ni veta endera dagen...


Kram till er!!


Lena



3 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Oh! så fina kantareller ni hittade, det är verkligen skogens skatt. Och så himla gott.

Och Tack ännu en gång för alla dina goa recept, vi har ätit mycket gott i sommar:)

Ha det nu så gott:)
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Lindha sa...

Vardagslyx att själv få följa med ut i skogen. Jag följde med mina föräldrar och hittade guld häromdagen! Och jag förstår precis hur du känner då du hittar de där gula godingarna!

Hoppas du hittar fler vid nästa besök!

Evas Pyssel sa...

synd att du inte fick tillfälle att möta några vildsvin också när du kom med ut i skogen. kanske har du bättre tur att möta några om du åker ut själv ha,ha kram pappa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...