tisdag 19 maj 2020

Ärtpasta med sås Napoletana!

Hej!!

Här kommer något riktigt smarrigt, det var så gott så jag blev nästan förvånad..

Ärtpasta med tomatsås Napoletana

Receptet på denna otroligt goda sås hittade jag i en av våra nya favoritböcker,
 Food Pharmacys "Kokboken".. 
Här pratar vi rawfood, den är alltås inte upphettad.. pastan är kokt dock.. ;-)
Rawfood är helt nytt för oss.. nja eller en å annan "godisboll" har vi väl tillagat i köket men mat.. nope, helt nytt men fasen va kul.. botanaiserar i flera av Food Pharmacy-böckerna just nu och blir bara såå sugen på att testa allt och stå i köket jämt.. otroligt spännande och lärorik läsning dessutom..
Inspirationen är verkligen på topp!!

Men nu till maträtten Napoletana.. 
(från boken "Kokboken" av Food Pharmacy)
Klicka på ordet ovan så kommer ni till deras sida!

Recept; 

1 vitlöksklyfta
2 stora tomater
6 soltorkade tomater
1 färsk dadel (jag tog två) ;-P
1/2 dl kallpressad olivolja
1 tsk äppelcidervinäger
2 msk pumpakärnor
1 näve färsk basilika
salt
nymalen svartpeppar

Skala och hacka vitlöken.
Lägg i mixer med tomater, dadel/dadlar, olja och vinäger.
Mixa till sås.
Lägg i pumpakärnor och basilika och pulsa ett par ggr.

Vi serverade med denna ärtpasta jag hittat i lokala matbutiken  som visade sig vara väldigt rik på protein.. bra för oss som tränar .. väldigt gott också!

Vi blandade kalla såsen med varma pastan och på så vis fick vi en ljummen rätt..
Toppade med smulad fetaost, bara för att det är så gott och passade bra till.., blötlagda och torkade valnötter från brorsans place på Öland, samt en del frön och färska örter.





Det här kommer vi laga snart igen.. tro mig, jag längtar redan!

Vi ses snart igen!
Ha kul i köket så länge!
Kram Lena och tjejerna.. <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...