söndag 13 januari 2013

Orientaliskt..

Hej på er!!

Dags att visa lite ny god mat!
Igår var jag sugen på att laga ngt nytt..
..och det blev lite orientalisk "touch" på maten..
Fläskfilé hade vi redan bestämt, sedan blev det risotto och egen mangoraja. 
En sås jag innan bara provat på tub..hehe..
Risotto är eller inget jag gjort mkt av men det är värt att prova!
Och det var det värt..jösses va gott!!
Så här gjorde jag...

Fläskfiléen marinerade vi tidigare på dagen genom att gnida in den med flytande honung, ingefära, grillkrydda, salt och citronpeppar.
Vid tillagning stekte vi den hel i grillpanna och körde den sedan färdig i ugn.

Risotton gjorde jag genom att fräsa sharlottenlök och ris i smör tills allt blir glansigt, efter det tillsatte jag vitt vin, låt koka in och sedan tillsätter man hönsbuljong, lite i taget som får koka in medan man rör.
 Risotton ska koka i ca 20 min. 
Efter ca 20 min häller man i parmesanost som får smälta ihop med riset. jag hade även i lite färsk persilja.

Mangorajan gjorde jag på följande sätt..

1 dl majonäs, 3 msk creme fraiche,  3 msk het mangochutney, 1-2 msk curry, 1 vitlöksklyfta, 1 krm sambal oelek,  salt och peppar.
Blanda ihop allt och låt med fördel stå några timmar för bättre smak.
Jag bättrade på senare med lite mer curry, enligt min egna "smak"..men det gör man som man vill..



Jag gillade mangorajan riktigt mycket och den kommer göras mer i sommar till grillat kan jag lova!!
Risotton är ngt jag skulle kunna äta som den är till lunch..

Lycka till i köket...

Kram på er!!

//Lena

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...