lördag 3 januari 2015

Nyårsmeny 2014/2015!

Hej på er...

God fortsättning..
Hoppas ni hade en härlig nyårsafton!
Vi hade en trevlig lugn kväll, vi fyra och vår Granne Göran som bor under oss.
God mat och trevligt sällskap.

Vi hade planerat en tre rättersmiddag, men då barnen inte äter skagenröra som vi planerat slängde jag  ihop en Potatis och blomkålssoppa. Den råkade bli så god att vi la till den på menyn även för oss vuxna..
Jag kokade potatis, blomkål i grönsaksbuljong, smaksatte med citronpeppar och salt samt lite chiliflingor.
Efter kokning mixade jag allt till en purée, sedan tillsatte jag grädde och en aning mjölk samt lite smör...En snabb uppkokning innan servering.
Till detta serverade vi rostat bröd.


Enligt tradition gjorde jag min Skagenröra..
Räkor, färsk hackad dill, pressad citron, finhackad rödlök, majonäs, creme fraiche, salt och citronpeppar..


Oxfilé med potatisgratäng som vi smaksatte med västerbottenost..samt rödvinssmörsås..


Till dessert blev det Nutellaglass med färska hallon..
Receptet på glassen visade jag här för inte så länge sedan..


En underbar middag..

Vi ses snart igen..

Kram Lena

1 kommentar:

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Lena!
Oj, vilken fin nyårsmat ni hade, ser sååå mumsigt ut:))
Vi var bjudna till våra Vietnamesiska vänner. Jag går ju och gör mina naglar 1gång/månad på Modern Nails och det ägs av Vietnameser. Jag har blivit väldigt nära vän med dem så vi var bjudna till dem i Nyår. De bjöd på en fantastiskt god asiatisk mat:) Mycket olika grönsaker, många olika salladsblad, svamp, nötkött, anka, räkor, nudlar och ris. De tillagade allt direkt på bordet i en gryta med en slags buljong i. I mitten fanns det en grillyta som de stekte köttet på.
Det var Fantastiskt gott med olika smaker. Salladsbladen blev såååå himlans goda:)) De stekte räkorna med skal och åt allt! De skrattade lite när vi skalade räkorna;) Jag tog mod till mig och testade med skalen på! Jätte gott faktiskt för där satt alla smakerna. Men "guben" föredrog att skala;) De äter även med huvud kvar. Men det hade de tagit bort den här gången, tur det;)

Vi hade en jätte trevlig kväll och kom inte i säng förens kl.04
Sen var vi rätt sega hela dagen efter.

Nu får ni ha en trevlig Trettonhelg:)
Kramizar Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...