lördag 4 maj 2013

Nya häftiga kryddor...

Heeej...

Länge sedan nu..förlåt..det är ju inte så att det inte lagas mat här hemma men man ska hinna med att blogga också..
Nu kommer iaf ett inlägg och idag har jag och äldsta dottern varit och shoppat nya kryddor till balkongen!!
Och till min förvåning hittade jag kryddor jag aldrig sett innan..chokladmynta, ananassalvia, curryört och het och kryddig oregano..sååå spännande!!



Så här kan man använda dessa kryddor...

Chokladmynta; 
Till godis, efterrätter, te och där  man vill ha chokladsmak. man kan ha som avkok i badvattnet-god kroppsparfym., myntate-starkt aptitretande. Gör små kryddbuketter, Tugga fäska blad vid tandvärk, drick te vid förkylning och dålig andedräkt. Bladen går att frysa.

Ananassalvia;
Används till det man vill ha ananassmak på ex kött, efterrätt mm.
Dekorativ planta med röda blommor.

Het och kryddig oregano;
Pizzakrydda nr 1!!
Starkare smak torkad än färsk.
Passar till tomat, sallad, korv, ost, pasta mm..
Barnens favorit!
Extra stark och kryddig!

Curryört;
Passar till risrätter, soppa och grönsaker.
Mild currysmak.
Låt kvistar koka med i grytan. Torka de gula blommorna!

Detta ska bli jättespännande att prova!!

Vi hörs snart igen..

Kram Lena

2 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

Så spännande! Ser fram emot att följa vad du gör med dessa! Jag är lite feg och vågar inte prova bara så där... Vackra är de, kryddorna, så man kan ju köpa dem för att ha som prydnad också! Jag hade inte hört talas om nån av dessa innan!//kram maria

Pysselstokiga Marie sa...

Hej Lena!
Sååå spännande kryddor ni hittade:))Jag är också lite feg att testa, det är TUR:)) jag har dig!:) Det är verkligen härligt med kryddväxter som doftar olika gott:))
Ska bli spännande att se vad du hittar på med dessa:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...