söndag 22 maj 2011

Sommarkyckling!

Hej på er!!

Då var det dags för en ny maträtt.

En kycklingrätt denna gång som vi gillar att göra. Ungarna älskar den!


Man kan ha ris eller potatis till men jag föredrar potatis och i detta fallet nypotatis!!

MUMS!!


Här kommer receptet:


Sommarkyckling


4 kycklingfileér

2 vitlöksklyftor

smör att steka i

2½ dl grädde

1 brk creme fraiche

1 hönsbuljongtärning

2 tsk dijonsenap

½ dl finhackad gräslök

1/4 gurka

1 pkt bacon



Skala och hacka vitlöken.

Hacka baconet i små bitar och stek. Ta upp när de är knapriga.

Bryn kycklingen runt om i samma panna som baconet tills de får stekyta. Kycklingen får då smak av baconet.

Ta upp kycklingen och tillsätt grädde, creme fraiche, buljongtärning, nästan all gräslök, vitlöken och senapen..i pannan. Låt koka upp.

Dela kycklingfileéna i mindre bitar och lägg i såsen. Låt koka under lock ca 10 min.


Hacka gurkan i små bitar.


Servera med ris eller potatis och strö bacon, gräslök och gurka ovanpå kycklingen.



Åhh det är så gott!!

TIPS: Jag brukar göra dubbel sats med sås då vi tyckte det var för lite till 4 pers.

Lycka till!!

Kram Lena



2 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Oh! så gott det låter, det ska jag testa i veckan.
Jag gjorde smörslungad färkpotatis i veckan, så himla gott:)) Vi hadde grillad fläskkarré till.
TACK! en än gång för alla goa recept:)

Ha det gott.
Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Camilla sa...

Ännu ett bidrag till receptbanken. Tack så mycket! Hoppas ni har haft en bra helg! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...