söndag 19 december 2010

Grekiskt...

Igår kväll blev det grekiskt tema på matlagningen, ngt vi gillar!!! Fetaostfyllda färsbiffar med klyftpotatis, tzatsiki och grekisk sallad. Man behöver ngt sånt här nu när julmaten snart intar våra kök. Jag använde blandfärs som jag kryddade med grekiskt grillkrydda från Ölands örtagård och la en bit fetaost i mitten. Stekte först i stekpanna och sen färdigt i ugn.

En smarrig grekisk sallad till..vi gillar inte oliver så det saknas..

När jag gör tzatsiki river jag gurka, lägger i en sil och strör salt över. Låt stå en stund då saltet drar ur vattnet ur gurkan så det inte blir blaskigt. Har man tid kan man hälla upp matlagningsyoghurten att rinna av och då blir det väldigt krämigt! Tillsätt en aning olivolja, salt och peppar oxh så vitlök såklart!!Detta blev kanongott!! Testa...
Kram på er!!
//Lena


2 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Mmmmmm !!! Älskar grekisk mat !!!! Kram mamma

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Yes! ett nytt recept att testa,låter jättegott:)
Själv ska jag steka Lax med citronpeppar och dill,det är oxå gott.
Ha nu en bra dag.

Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...