söndag 27 februari 2011

Chokladkaka a la Matisse med apelsingrädde!

Hej!!
Här kommer en riktig goding!!
En gång i tiden när jag gick på restaurangskolan hade jag praktik på en restaurang i Kalmar som hette Matisse, den finns inte längre men det här receptet kommer därifrån. Man har ju smakat ett antal olika kladdkakor men inget slår denna jag lovar! Och det som skiljer sig är att den är väldigt len i konsistensen, väldigt seg och riktigt chokladig. Det är ingen kakao i utan bara choklad. Receptet är lite annorlunda också..
I receptet står att man kan ha rivet apelsinskal i men jag brukar inte ha det utan denna gång gjorde jag en apelsingrädde till istället. Kanon säger jag bara..frisk och smarrigt!!



Recept:
250 g blockchoklad
250 g smör/margarin
4 dl florsocker
3 dl vetemjöl
3-4 ägg
ev 1 apelsin
Dela äggen (gulor och vitor)
Smält choklad och margarin i en gryta. Rör i florsockret och vispa till en jämn smet, tillsätt äggulorna, mjölet och ev då apelsinen.
Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda i chokladsmeten.
Grädda i ugn 175 grader i 30 min.
Servera väl kyld och med grädde till.
Detta är en riktig kaloribomb så små bitar är vad man klarar.
Men hemskans gott och jag rekommenderar att ni provar!!
Kram Lena

3 kommentarer:

Marie Havén sa...

Hej Lena!
Sitter och slötittar på Wallander, men blev på hugget nu när jag även sitter och tittar på din matblogg:)
Det blir att skriva ner det receptet oxå. Låter ju himla smarrigt!
Ha det gott

Kramizar
marie.haven@hotmail.com

Ellis sa...

Vad gott det lät, gillar choklad och apelsin! =)
Kram Elenor

Susanne sa...

Låter kanon gott! Detta ska provas!!! Tack för receptet Lena!
Kramizar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...