söndag 19 april 2020

Cheesecake i glas..

Lördagens dessert..

Det här blev mer som ett mellanmål då det inte var så sött...
Väldigt gott såklart..
En dessert eller för all del mellanmål då som går att variera till tusen med olika smaksättningar och toppings. 
Jordgubbar och passionsfrukt är en klockren kombo det kan vi väl vara överrens om..
Och jag (Lena) som älskar cheesecake faller pladask för det här..

Titta och njut.. det var så gott som det ser ut!!



Elisia berättar..

 Recept (1 portion)

Bottnen:
50 gram smält smör
1,5 dl mandelmjöl
0,75 msk valfri sötning (Vi använde sötströ)

Fyllningen: 
0,5 dl vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
125 gram cream cheese
0,5 st citron (Rivet skal och saften)
1 tsk lucumapulver

Sätt ugnen på 175 grader. 
Jag började med att göra bottnen.
 Som jag skrev så hade jag tidigare smält smöret och sen så blandade jag bara det med mandelmjölet och sötningen till en deg. 
Efter det så bredde jag bara ut ett tunt lager på en plåt och det är viktigt att det är ett tunt lager så att det blir krispigt och inte mjukt. 
In i ugnen i ca 10 minuter, eller när det har fått färg. 

Efter det var gjort så gjorde jag då chessecake-fyllningen och det jag då gjorde var bara att vispa (med stavmixer) alla ingredienser tillsammans så att det blev en hyfsat tjock massa. 
Sen ställde jag bara in den i kylen en stund innan servering. 

I denna fyllning använde vi Lucumapulver som är ett superpulver med smak av gräddkola/sirap.
Eftersom detta pulver är nytt för oss provar vi oss fram i användningen.

Lucuma sägs ha en massa fantastiska egenskaper, dels innehåller det massvis med antioxidanter, kalium, betacaroten, järn, protein, fiber, zink, och kalcium.
Dessutom sägs Lucuma främja huden, matsmältningen, stabiliserar blodsockret, minskar sötsuget, den är antinflammatorisk, har bakteriedödande egenskaper, samt att det stärker immunförsvaret och är energigivande. 
Inte fel att använda i desserter, smoothies eller bakverk med andra ord. Detta pulver är helt nytt för oss men är väldigt nyfiken på att börja använda det och vi kommer givetvis berätta vad vi hittar på med det och hur vi upplever det.

När det är dags för servering så får man bygga upp sin egna lilla cheesecake som man vill ha den med eventuella toppings, exempelvis jordgubbar och passionsfrukt.

Vi varvade strösslet med hackade jordgubbar, strösslet och fyllningen. 
På toppen citronmeliss samt lite bipollenströssel!! 
(också ett superfood som vi pratar mer om en annan dag)

Smaklig måltid!!


Lycka till i köket!!

//Lena, Elisia och Tess

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...