fredag 10 april 2020

Räkpasta med vitlök, vitt vin och chili!!

Hej på er!
Påskhelg och idag långfredag.. vi har bla njutit av vädret och varit ute och cyklat, 3/4 i familjen körde en cykeltur på 1,6 mil..det var tufft bitvis efter nästan 1 månad utan gymbesök men man får inte ge sig utan kriga på!! 
I morgon blir det nog en ny tur.. den sista fjärdedelen i familjen cyklade också en rejäl runda men med aktiviteten "turf" ..man besöker olika punkter i staden och samlar poäng.. ett spel helt enkelt! Otroligt roligt och man lär känna sin stad.

Nu till kvällens mat..

Räkpasta med härliga toner av vitlök, chili och vitt vin..
Nam nam..




Servera gärna med vitlöksbröd, om man vill kan man toppa med (som Lena i det här fallet) hampafrön-ett superfood som man kan ha som "toppping på det mesta" och efter bilden hade jag även på aktiverade solroskärnor. 
Supergott och jättenyttigt!

Här kommer receptet berättat av Elisia;

Recept:
500g  räkor (vi använde stora räkor)
2st schalottenlök
3st vitlöksklyftor
1 röd chilli
Vitt matlagningsvin
3-5 dl grädde
1 dl creme fraiche 
Oregano (helst färsk)
Chili flakes
Salt
Citronpeppar

Jag gjorde såhär: 
Jag började med att finhacka löken, chilin och vitlöken. 
Därefter fräste jag det tillsammans med olivolja på medelhög värme. 
Jag stekte det i ca 3 minuter och därefter hällde jag i en hel flaska matlagningsvin och lät det koka ner i ca 10 minuter tillsammans med den färska oreganon som jag hade finhackat. 
När det hade fått koka ner lite så hällde jag i grädde och creme fraiche. 
Beroende på hur mycket "sås" man vill ha så får man välja lite hur mycket grädde man ska ha. Därefter kryddade jag utifrån vår smak och vårt tycke. 
Jag körde mest på känsla. 
Låt koka ihop i ca 10 minuter och sen hällde jag i räkorna så att dom blev varma.
Servera tillsammans med kokt pasta,vi valde att använda färsk spaghetti som vi tycker bli godast och till mamsen som kör lchf så gjorde jag en "specialpasta". 
Vi länkar receptet här nere. 
Receptet på lchf-pasta kommer från 56-kilo.
I detta recept görs lasagneplattor men vi skär den till tagliatelle.

Smaklig måltid!!

Vi önskar er en trevlig påskhelg!!!


(Ägg färgade med lökskal och ris)


1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Ojoj så gott det såg ut. och jag som älskar räkor. Och de lökfärgade äggen, de känner jag igen.
God påsk på er. Kram ma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...