torsdag 30 april 2020

Valborgsmiddag med Rawfoodsallad och grillad Fläskinnerfilé!

Gokväll!!

Hoppas ni haft en mysig kväll trots att det inte blev någon vanlig Valborg i år.. tror de flesta spenderat kvällen hemma med lite extra mys kanske?

Vi fixade till en härlig middag, pga det otroligt kalla och ruggiga vädret grillade vi dagens kött i ugnen istället för ute..marinerad fläskytterfilé, till det gjorde jag en god sallad i "raw"anda.. recept kommer nedan.. den var enormt god! 
Resten av famljen åt ugnsbakade potatisar och majskolvar.
Efter lite inköp av några nya receptböcker med rawfood/superfood är det full aktivitet i köket här hemma.. så kul och inspirerande.. man har lust att stå i köket hela dagen..

Mer recept i ämnet kommer ..idag bjuder jag på den smarriga salladen vi gjorde idag! 



Sallad
Först gjorde jag en dressing på olivolja, äppecidervinäger, svartpeppar från kvarnen, atlantsalt, pressad citron, chiliflakes.
Rör ihop..som vanligt har jag eg inget exakt recept då jag "höftar" men gör en ganska exakt  chansning på vad jag använde...

0,5 dl olivolja
1 msk äppelcidervinäger
1 kryddmått malen svartpeppar
1 kryddmått chiliflakes
1/4 pressad citron
1 tsk atlantsalt

Mängden i salladen avgör du själv..

Först skar jag grönkålen fint i strimlor, massera sedan in en liten del av dressingen med grönkålen med händerna. 
Strimla morot och zucchini med svarv eller skär väldigt finstrimlat..
Skala nederdelen av sparrisar och skär i bitar på ca 3 cm.
Finstrimla knippelök, jag använde en liten rackare..
Häll på resten av dressingen och låt stå ca 30 min för lite marinering.

Precis innan servering blandade jag i solroskärnor, svarta och vita sesamfrön och hampafrön.
Allt utom hampafröna har jag dessutom tidigare "aktiverat" genom att blötlägga i x antal timmar
 (lite olika beronde på vilket frö) för att sedan torka i ugn, detta gör man för att de lättare ska tas upp av kroppen och för att man ska få maximalt näringsupptag.

Otroligt gott och jag får en så skön känsla när jag vet hur nyttigt det är och vad dessa livsmedel gör för kroppen.


Denna sköna långhelg fortsätter och vi kommer bjuda på mer gott de närmaste dagarna..

Ha det så gott!!
Kram <3

//Lena, Elisia och Tess

1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Vilken kalasmiddag !!Ni är så duktiga.
Kram ma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...