tisdag 2 november 2010

Söndagens lunch, Gulaschsoppa!!

Detta var första gången jag gav mig på denna klassiker. Och det bjöd vi tjejerna på i söndags då vi hade scrapträff.
Ett gott minne är på den tiden jag jobbade på en av stadens pubar och kocken där lagade en grymt god gulaschsoppa..det minnet kommer till mig varje höst men har som sagt inte provat själv förrän i lördagskväll då...
Det var inte så knivigt..men tar ju en stund..Recept:
300 g nötkött (jag använde fransyska)
2 stora lökar
2 msk margarin
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
1 l vatten+1-2 buljongtärningar
4 potatisar
salt
1 vitlöksklyfta
Skär köttet i små bitar. Skala och hacka löken. Smält smör i en gryta (jag använder gjutjärn).
Bryn först köttet, detta tar en liten stund då köttet vattnar sig en hel del men det gäller att ha tålamod så man kokar bort köttsaften och att köttet får en stekyta.
Tillsätt löken och låt bryna med.. Tillsätt paprikapulver, tomatpuré, vatten och buljongtärningar. Koka soppan under lock i ca 20-30 min. Under tiden skalar du och hackar poatisen i små tärningar. Blanda ner dem i soppan och koka vidare under lock i ytterligare 15 min.
Smaka av med salt, peppar och vitlök.
Servera med en klick creme fraiche och bröd!!
Smaklig måltid!!
Detta blev kanongott efter lite trixande med kryddningen..jag vill ha ordentlig smak så det blev extra paprika, vitlök och salt i min soppa!! =)
Detta kommer jag göra sanart igen..riktig höstmat!!

Dessa vackar pryder nu vårt soffbord..otroligt fina och passar på vilket matsalsbord som helst! Inköpta på Albrekts!

Missa nu inte chansen att vinna Kalmartepåsen jag visade igår. Med smak av fläder och tropiska frukter fick jag av en slump veta då tjejen som sålde den till mig hittat till min blogg ..världen är liten... för att ha chans att vinna kommenterar du bara något av inläggen sen jag presenterade utlottningen. Ju fler kommentarer desto fler chanser...=)
Lycka till!!
Det var allt för idag!!

Kram Lena


7 kommentarer:

gella sa...

Hmmm, det har jag aldrig testat! Men det är nog liiite för omständigt för mitt stressade liv... :/ Lyktorna var jättefina! Läckert att det ser ut som en sol!

Maria sa...

Mmmmm, så härligt med gulaschsoppa! När vi är i fjällen brukar vi äta det någon av dagarna, det värmer så gott när man har varit ute i den friska vinterluften.
Fina lyktor!
Kram, Maria

Marie sa...

Tjenixen Lena!
Då blir det att skriva upp detta
goa recept. Har heller aldrig gjort egen gulasch. Ska bli jätte roligt att testa, och säkert supergott.Väldigt vackra lyktor du köpt. Ha nu en mysig dag.
Kramizar Marie:)

Scrapkuben/Johanna sa...

Härliga lyktor!

Scrapkuben/Johanna sa...

Åh vad bra! Jag satt och funderade vad jag skulle göra med min fransyska. Kom och tänka på din blogg och i morgon blir det gulasch enligt ditt recept!

Margot sa...

Så kul att hitta hit till din fina blogg, det är alltid så trevligt med nya recept! Spännande med Kalmarte-utlottningen, passar så bra med te nu i höstmörkret!
Jag lägger till dig på min länklista direkt och länkar också till tävlingen!
Ha det gott!
Kram Margot

Soulsister sa...

Din gulasch var underbart mustig och god. O sällskapet kryddade till den lite extra :)

kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...