tisdag 21 september 2010

Grillad kyckling med bacon och ostfylld bakad potatis och cole slaw!

Gokväll!!
Här kommer bilder på lördagens middag här hemma. Vi köpte rätt och slätt en grillad kyckling, men med lite mer avancerade tillbehör.
Bakpotatisrätten är rätt tisdkrävande och är lite pyssel med men det är värt det jag lovar. Coleslaw verkar jobbigt men går i ett nafs..
Recept:
2 bakade potatisar
ca 1-2 dl mjölk
1 pkt bacon
100 g smör
ca 1-2 dl riven ost
salt och peppar
Jag höftar ganska mkt när jag lagar mat och använder väldigt sällan mått så jag hoppas det stämmer hyfsat med de ovan angivna måtten. Sen får man ju justera beroende på potatisarnas storlek.
Börja med att baka potatisen i ugnen, jag kör på 200 grader och sen får man känna när de är klara beroende på storlek.
När de är färdiga delar jag dem på längden, gröper ur dem och lägger innehållet i en skål.
Stek finhackad bacon knaprigt.
Tillsätt mjölk, lite salt och peppar, och en del smör i skålen med potatis"moset".
Vispa kraftigt med elvispen tills du får perfekt konsistens. Tillsätt ev mer mjölk efter hand.
Blanda i den stekta baconen, riven ost av valfri sort och blanda runt.
Lägg tillbaka moset i själva skalen, strössla riven ost över och gratinera i lite starkare värme i ugnen i ca 5 min.

Efter ugnen..



Recept coleslaw:
3-400 g vitkål
2 morötter
10 cm purjolök
1 liten klyfta vitlök
1 dl majonäs
2 dl cremefraiche
2 msk dijonsenap

Även här har jag uppskattat vad jag använde så ta mina mått som ett "ca"...=)

Finstrimla vikål coh purjolök för hand eller i maskin om så önskas. Jag tycker det är mer känsl att göra det för hand.
Riv morötterna grovt.
Blanda allt med majonäs, creme fraiche, senap, pressad vitlök och smaka av med salt och peppar. Börja med lite salt, låt stå och dra en stund och smaka av..tillsätt mer om det behövs. Många ggr blir det för salt efter en stund.




Så här blev det!!
Supergott och vi blev rejält mätta!!

TIPS!!! Potatisen kan med fördel ätas enbart som den är till lunch med en fräsch sallad till!!


Lycka till i era kök!!
Kram Lena


1 kommentar:

Scrapkuben/Johanna sa...

Åh, det ska jag definitivt testa. Perfekt som kvällsmål till mig nu efter min GBP-operation!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...