torsdag 9 september 2010

Västerbottenostpaj och Ängöl!!

När vi hade kräftskiva i somras så testade jag för första gången att göra Västerbottenostpaj då jag nyligen (midsommar) lärde mig att tycka om denna smakrika vällagrade ost. Tänkte att det var klippt och skuret ihop med kräftor...och det var det!! Jösses va gott!!
Så här såg den ut!!
Recept:
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2-3 msk kallt vatten
Jag häller i alla ingredienserna i min mixer och kör tills det blir deg, vilket går väldigt snabbt!!
Kavla om du vill eller "knåda " ut degen i en pajform.
Förgrädda i 200 grader i ca 10 min.
Riv västerbottenosten fint
Gör en äggstanning på 3 ägg, 1 dl mjölk och 1 dl grädde
Smaksätt med pepparmix och honung, ev salt men passa då osten är väldigt salt.
Lägg i osten i pajskalet och häll över äggstanningen. Vill man kan man ju garnera pajen med tex tomater. Grädda färdig i ugnen 200 grader i ca 20 min

Smakar gott även kall denna paj!!

--------------------------------------------------------------------

Sen har testpanelen (jag och min man) provat vår lokala nyhet nämligen kvartersbryggt Kalmaröl, ÄNGÖL.

Man är ju nyfiken..och den var väldigt god, aningen söt tycker jag och man är nöjd efter ett glas. Men kul att prova!!


Makens betyg: 2 (av 5)
Mitt betyg: 3..den är lite "tjejig" känns det som..

Undrar du ngt om recept eller annat är det bara att maila mig på
lena.scrappa@gmail.com

Välkommen åter!!
Kram Lena

5 kommentarer:

Maria sa...

Västerbottensost är en delikatess. Och det säger jag inte bara för att jag är västerbottning....
Din paj ser smarrig ut. Kul med lokalt öl - jag gillar inte öl, men min man kanske skulle vilja testa. Var köper man det?
Maria

Renée sa...

Hej hopp...lena du måste lägga upp recept på din bananfudge ju...blev sugen på de igår hehe :)det är iofs ingen mat men jäkligt gott ändå!

Lena sa...

Självklart kommer bananfudgen komma..kanske väntar ett tag till men absolut!! Tar med smakprov till jobbet såklart!!

Kul att du hittat hit!!

//Lena

Susanne sa...

Underbart härlig blogg du skapat...
Kommer givetvis gå in här lite då och då...
Älskar dina tomater, de lyser upp så vackert!!!
Kramizar

Helena sa...

västerbottenpajen fick jag äran att smaka och den var helt underbart god! Den gjorde du väldigt bra, Lena!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...