måndag 6 september 2010

Mangold!!

Denna grönsak är ganska "ny" för mig. Jag har ju vetat att den funnits men sällan eller aldrig vad jag kommer ihåg provat den.
Min mamma har odlat den hemma i sitt land och jag har tittat mkt på den men då man är osäker på vad man ska göra med den så backar man lite..hon provade att göra paj av den som tydligen inte var så lyckat..(enligt pappa då)..men det blev en utmaning som jag antog igår när jag plockade med mig lite hem..nog fasen ska det gå att göra ngt gott av det här..så med det som fanns hemma blev det;
Smörslungad mangold smaksatt med citronpeppar, chili och vitlök, fetaost och solroskärnor!!
Såhär ser den ut i landet..väldigt färggrann och liknar lite rabarber tycker jag!!
Om mangold kan man säga att den även kallas bladbeta och är släkt med rödbetan.(en smak som jag direkt kände).. Allmänt används bladen som spenat och stjälken som alternativ "sparris"..mangold är rik på c-vitamin, fosfor, järn och kalcium.
Nyttigt med andra ord!
Och så här såg den ut, mitt lilla experiment! Tycker ni det ser gott ut?? Färgen gör ju sitt till...

Såhär gjorde jag:
Strimla hela blad ink. stjälk grovt
Smält smör i stekpanna och lägg i strimlorna (på hög värme), smaka av med en aning citronpeppar, grovt hackad vitlök och några torkade chiliflingor.
Slunga runt bladen snabbt med kryddorna..ngn minut bara och lägg upp på tallrik.
Lägg på en bit fetaost och solroskärnor (kan rostas för mer smak)
Ät och njut!!
Märkte att det efter en stund blev rätt bra drag i det hela pga chilin..bara så ni vet =)
Har fler blad hemma och funderar nu på vad jag ska göra med dem??..jag gillar ju att hitta på eget så vi får se vad det blir..
Vi ses snart igen!!
Lycka till i köket!!
//Lena

2 kommentarer:

Cathrin sa...

Hej hej hej!!

Vad kul med en matblogg, nya recept behövs alltid:)

Ser smaskens ut, kanske man ska odla nästa år.

Kram Cathrin

Vera sa...

Åh så fin blogg du har fått till!! Roligt att kunna kika i dina bloggar och få inspiration av olika slag *S*

Håller med dig om likheten mellan rabarber och mangold- identiska ju!

Vi pyser iväg till varmare nejder imorn *längtar* så jag önskar dig lycka till med den nya bloggen och en skön kommande vecka!


KRAM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...