torsdag 30 september 2010

Jordgubbscheesecake med en touch av lime!!

Här kommer ett favoritrecept! Har gjort denna cheesecake i många varianter men denna är ny för mig!
Jag fick mycket jordgubbssås över från parfaiten häromdagen och tänkte återanvända den. Och så här blev det!!
Digestivebotten, härlig ostmassa med jordgubbssmak och ett täcke av bl a cremefraiche med limesmak.


Recept:
Botten
250 g digestivekex
100 g smör
Fyllning 1
675 g philadelphiaost
250 g bär jordgubbar
4 stora ägg
2 dl socker
Fyllning 2
3 dl creme fraiche
1 msk vaniljsocker
rivet skal från lime
Ugn 180 grader
Smula sönder kexen och blanda med smält smör
Tryck ut smuldegen i en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter
Grädda 5-10 min
Blanda ingredienserna till fyllning 1 i en mixer, det ska bli en jämn smet.
Häll i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 min (känn gärna efter med en sticka att den verkligen är klar. Brukar faktiskt få köra den lite längre)
Blanda ihop fyllning 2 och bred på kakan.
Grädda ytterligare 5 min.
Smaken kan du variera med tex choklad, blåbär, lime eller annat. Använd fantasin och utnyttja grundreceptet!
Lycka till!!
Kram Lena




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...