torsdag 16 september 2010

Rödbetscarpaccio med fetaost och honung!

Detta är en favorit hos mig som äts alltför sällan, det blir ett par ggr just denna årstid då man skördar rödbetan. Själv har jag plockat betan i min mammas härliga trädgårdsland och detta var en bjässe i två färger, den är randig liksom. Tyvärr syns det inte så väl när den är tillagad då den får en rätt gråaktig färg.
Så här gjorde jag:

Tvätta rödbetan och lägg i gryta med saltat vatten, låt koka tills den är mjuk, i detta fall tog det rätt lång tid då den var jättestor men som med potatis, man får hålla koll.
Låt svalna helt.
Skär av "ändarna" och skala rödbetan.
Skär i så tunna skivor du kan och lägg upp direkt på tallrik.
Smula över fetaost, solroskärnor och färska timjanblad.
Ringla honung över och jag använde flytande skogshonung.

Sen är det bara att hugga i.

Detta är en perfekt lätt förrätt som man inte blir särskilt mätt på utan mer en riktig aptitretare.

Prova och tala gärna om vad DU tyckte!
Kram Lena

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...